De macht van de Nederlandse overheid
Ook voor (startende) beleggers is het weer een interessant leerproces om de strijd van de Nederlandse overheid tegen het flitskrediet te volgen. Flitskredieten zijn in Nederland verboden sinds 2011. Voor kortlopende leningen, die vaak online worden aangegaan zonder enige onderpand, geldt in Nederland nu een maximum rente van 14% op jaarbasis. Dat is nog erg fors, maar een schijntje vergeleken met hetgeen soms op buitenlandse flitskredieten moet worden betaald.
Door de bijkomende kosten en de rente die per dag of week wordt berekend kan het bedrag aan rente en kosten al snel oplopen tot honderden procenten van het leenbedrag. Hoewel ook mensen met een meer dan gemiddelde financiële kennis moeite zouden hebben met het doorgronden van de voorwaarden van dergelijke kredieten, komen de meeste terecht bij de groep van ‘zwakkere’ consumenten die weinig tot geen financiële kennis hebben. Deze gebruiken deze manier van financieren om het ene probleem op te lossen door een nog groter probleem binnen te halen. In ons land worden jaarlijks 15.000 van deze kredieten afgesloten met buitenlandse partijen. In vrijwel alle gevallen kost het de maatschappij geld door de noodzaak om schuldhulpverlening te realiseren bij dergelijke kwesties.
Het dilemma van bescherming
Niet alleen voor (zwakke) consumenten maar ook voor beleggers moet de overheid door regelgeving bescherming bieden. In Nederland geldt momenteel een systeem waarbij financiële spelers de plicht hebben om goed voor hun klanten te zorgen. Maar ontslaat dat de klanten van de verplichting om goed na te denken voordat ze een beslissing nemen? Een klimaat waarin consumenten en particuliere beleggers het gevoel krijgen dat ze zelf niet meer verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor eigen beslissingen zou op den duur onhoudbaar worden. Wie foute keuzes maakt, zal daarvoor ook moeten betalen. Dat zal de burger ook beter doen beseffen dat hij zich niet op alle gebieden beschermd kan voelen. Op die manier zullen er meer doordachte beslissingen worden genomen. De grens waarbij de overheid een partij bescherming moet bieden die daartoe zelf blijkbaar niet in staat is, blijft moeilijk te trekken. Particuliere beleggers zullen zich hiertoe niet rekenen.
Een tweede probleem is dat Nederland zich ook heeft te houden aan de regels voor het grensoverschrijdend financieel verkeer in de EU. Er is nog geen gezamenlijke aanpak van het verschijnsel buitenland flitskrediet.
Particulier beleggen in Nederland
Particuliere beleggers die doordachte beslissingen kunnen en willen nemen voor hun effectenportefeuille kunnen terecht bij de betrouwbare online brokers op deze site.