Boeing weer verder in de problemen


Wilt u als particuliere belegger aandelen kopen in de fabrikanten van passagiersvliegtuigen, dan kan dat bij de betrouwbare online brokers op deze site. Al gauw zult u dan terecht komen bij de twee grootste producenten van het moment: Boeing en Airbus. Beide beursbedrijven lijden onder de huidige crisis. Maar de laatste maanden waren er weer meer optimistische geluiden. Het aantal bestellingen neemt toe.

Dat is ook logisch, omdat luchtvaartmaatschappijen ook een zware tijd achter de rug hebben en nog niet uit de problemen zijn. Veel oude passagiersvliegtuigen zijn inmiddels afgedankt. Het zijn de oudere exemplaren die te veel brandstof gebruiken. Er wordt derhalve geïnvesteerd in nieuwe en meer zuinige toestellen. Daarbij bij is de keuze vaak uitsluitend tussen Boeing en Airbus.

De problemen stapelen zich op bij Boeing

Juist toen de problemen met de 737 MAX leken te zijn opgelost, kwam er een nieuw probleem aan het licht. Een fabricagefout in de neus van de Boeing Dreamliner heeft tot gevolg dat er dit jaar beduidend minder van deze enorme toestellen kunnen worden afgeleverd. Maar het bleef niet bij deze ene tegenvaller. De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft verklaart dat alle Amerikaanse Boeings 737 moeten worden onderzocht. Dat zijn in de VS ongeveer 2.500 toestellen.

Volgens de FAA is er te veel risico dat de drukschakelaar in het toestel gaat haperen. In dat geval kan de druk zowel in de cabine als de cockpit wegvallen. Als piloten niet binnen enkele tientallen seconden gebruikmaken van hun zuurstofmaskers, zullen ze buitenwesten raken en kan het vliegtuig neerstorten wanneer de brandstof opraakt. In het verleden is dit eerder gebeurd door fouten van piloten.

De schade voor Boeing is nog niet te overzien

Alle toestellen van het model 737 hebben dezelfde drukschakelaar, dus ook het ‘ramptoestel 737 MAX’, dat door productiefouten bijna twee jaar aan de grond heeft gestaan. De FAA kan buitenlandse luchtvaartmaatschappijen niet verplichten om een onderzoek te laten verrichten, maar naar verwachting zullen vrijwel alle landen het voorbeeld van de FAA volgen. Dan betreft het in totaal 9.000 toestellen.

De KLM heeft momenteel 49 toestellen van het type Boeing 737 in de vloot. Deze zullen op advies van Boeing vaker worden geïnspecteerd wat betreft de drukschakelaar in afwachting van verdere ontwikkelingen. Voorlopig lijkt Boeing in de hoek te zitten waar de klappen vallen. Voor de korte termijn lijken Airbus of kleinere fabrikanten de voorkeur te hebben voor beleggers in de sector.

CFD brokers
Online brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.
CFD brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.

Populair bij online beleggen