Boeing en het rampjaar 2019
Airbus is de grootste vliegtuigbouwer voor de burgerluchtvaart geworden in 2019. Een toename van 8% ten opzichte van 2018 betekent dat er bijna 800 toestellen zijn afgeleverd. De cijfers van de grote concurrent Boeing zijn nog niet bekend, maar doen er ook eigenlijk niet toe. Er staan immers 300 toestellen van het model 737 Max op het terrein die niet afgeleverd zijn in 2019 en wellicht ook nooit zullen vliegen. Het heeft de hoogste baas van het bedrijf Dennis Mullenburg inmiddels de kop gekost. Dat hij meer dan $ 60 miljoen heeft meegekregen was echter beslist geen gouden handdruk, het betrof afspraken in het contact en pensioenrechten, werd medegedeeld. Tijdens het geringe aantal jaren dat hij leiding gaf aan het concern, verdiende hij ook tientallen miljoenen. Ook dreigt voor Boeing weer een miljoenenboete van de FAA omdat het bedrijf willens en wetens ongeschikte vleugelonderdelen zou hebben gebruikt voor de 737 Max.
Een ontwerp-probleempje
Het ging goed met Boeing en de strijd om de grootste te zijn met Airbus leek een extra motivatie. Toen Airbus met een nieuwe versie kwam van de A 320 moest Boeing wel reageren. De Neo van Airbus had immers motoren die 15% zuiniger waren dan die van de 737. Er werd voor een eenvoudige optie gekozen. De 737 zou met vergelijkbare motoren worden uitgerust en de naam Max meekrijgen. Bij de productie van de vliegtuigen zouden dan dezelfde lijnen kunnen worden gebruikt en ook de pilotenopleiding hoefde nauwelijks te worden aangepast. Er was maar 1 probleem: de toestellen van Airbus staan hoger op de wielen van die van Boeing en dat hield in dat waar de nieuwe motoren keurig pasten onder de vleugels van een Neo, dat niet mogelijk was bij een Max. Een volledig nieuw vliegtuig ontwerpen was niet de bedoeling. Er werd gekozen voor een technisch trucje waarbij de motoren naar voren werden verplaatst. Dat bij testen bleek dat de vleugels hierdoor niet meer aan alle veiligheidseisen voldeden werd genegeerd.
12 miljard in de reserve
Inmiddels fluistert men dat Boeing meer dan $ 12 miljard heeft gereserveerd voor claims met betrekking tot de 737 Max. De productie van het model is inmiddels beëindigd. Een nieuwe baas moet het vertrouwen in de vliegtuigbouwer gaan herstellen.
Bent u als belegger ervan overtuigd dat Airbus als grote overwinnaar uit de bus komt of zal Boeing zich kunnen herstellen? Via de betrouwbare online brokers op deze site kunt u kiezen uit diverse beleggingsproducten in de sector.