Blokker: zegeltjes plakken voor een aandeel?


Michiel Witteveen is sinds enkele maanden eigenaar van Blokker en heeft ambitieuze plannen. Het bedrijf moet over drie jaar naar de beurs en op dat moment wil Witteveen het bedrijf teruggeven aan de Nederlanders. Dat moet volgens hem mogelijk zijn met een simpel systeem. Klanten van het bedrijf kunnen zegeltjes sparen en op termijn kunnen ze een volle spaarkaart inleveren voor een aandeel. Zo moeten er loyale klanten worden geworven die ook wat terugkrijgen voor hun loyaliteit. Is dit een nieuw systeem om aandelen te krijgen of niets anders dan een publiciteitsstunt? Momenteel kunt u alles op beleggingsgebied kopen bij de betrouwbare online brokers op deze site, maar zegels van  Blokker horen daar niet bij.

Nederlanders houden van zegeltjes sparen

Ahold probeerde het in de jaren 90 van de vorige eeuw ook met een systeem van zegels sparen. De klanten van de grootgrutter konden met een volle spaarkaart deelnemen in een fonds dat het geld dat de kaart waard was, voor de helft belegde in aandelen Ahold en de andere helft in obligaties Ahold. Het leek een succesvol concept in een periode dat Ahold het uitstekend deed op de beurs. Veel nieuwe ‘beleggers’ zagen hoe de waarde van hun certificaten in het fonds met sprongen vooruitging. Op dat moment zullen ongetwijfeld ook andere beursbedrijven die graag loyale klanten wilden, een dergelijk systeem hebben overwogen. Het boekhoudschandaal in 2003 liet de droom van veel trouwe klanten uiteenspatten. Het aandeel stortte ineen en ineens waren de certificaten waarvoor men soms jaren had gespaard niets meer waard. Het fonds werd opgeheven.

Hebben klanten van Blokker interesse in dit systeem?

Het zou Blokker moeilijk vallen om reguliere beleggers te interesseren om aandelen van het bedrijf te kopen indien de onderneming op korte termijn naar de beurs zou gaan. Blokker lijdt al gedurende een lange periode ieder jaar verlies. Daarbij weet iedereen dat bedrijven het in de winkelstraat moeilijk hebben en niemand verwacht dat de aankopen bij webwinkels zullen afnemen. Ook niet-beleggers of aankomende beleggers willen rendement op hun geld zien of dat nu op een aangekocht aandeel bij een broker is of via zegeltjes bij elkaar moet worden gespaard. Het concern is de laatste jaren zo vaak negatief in het nieuws geweest dat het imago fors is beschadigd. Daarbij komt nog dat de economie over het hoogtepunt heen lijkt te zijn. Zegeltjes plakken voor een aandeel zal bij Blokker waarschijnlijk bij een publiciteitsstunt blijven.


Populair bij online beleggen