Betalen voor Facebook?

Inmiddels bestaat Facebook 19 jaar en in die periode is het altijd gratis geweest. Mark Zuckerberg gaf tijdens de laatst gehouden aandeelhoudersvergadering aan dat Meta gaat testen met een betaalabonnement voor Facebook (en Instagram). Maar voor wie is dat abonnement dan bedoeld en wat wordt er geboden voor de betaling?
Voor wie is het abonnement op Facebook?
Volgens de uitleg van Zuckerberg is een abonnement vooral interessant voor ‘creators’ op de sites. Dat zijn personen die met het plaatsen van foto’s en filmpjes geld willen verdienen. Overigens niet door reclameboodschappen te gaan uitzenden maar door de content. De abonnee krijgt naast een blauw vinkje waarmee wordt bevestigd dat hij/zij is geverifieerd door Meta drie extra’s ten opzichte van de gratis gebruikers:
- een groter bereik
- betere bescherming tegen nep-accounts
- toegang tot echte medewerker bij problemen
Overigens kan bij een abonnement de reclame niet worden uitgeschakeld.
Balans vinden
Meta zal beginnen met een test in Nieuw-Zeeland en een aantal zaken zijn nog niet bekend zoals de kosten van een abonnement. Critici wijzen inmiddels al op de problemen die naar verwachting zullen ontstaan indien deze betaalde versie van Facebook (en Instagram) wordt aangeboden. Zullen de creators voor het gevoel waar voor het geld gaan krijgen dat ze zullen moeten gaan ophoesten? Maar veel groter lijkt het risico dat gratis gebruikers zich achtergesteld zullen gaan voelen bij de betalende leden. Er is dan immers een groep gebruikers die meer krijgt dan de massa en betekent dit niet dat de service voor de gratis leden achteruit zal gaan?
Originele verdienmodel moet in stand blijven
Het is voor Meta enorm belangrijk dat het originele verdienmodel in stand blijft. Jaarlijks wordt er door Meta ongeveer € 105 miljard verdiend aan advertenties. De groei daar lijkt er een beetje uit, omdat het aantal gebruikers minder snel groeit. Een aanvullende bron van inkomsten via abonnementen zou voor Meta welkom zijn, maar niet ten koste van de advertenties.
Het jaar van de efficiëntie
Zuckerberg heeft 2023 ook uitgeroepen tot het jaar van de efficiënte bij Meta. Inmiddels zijn er al 11.000 arbeidsplaatsen verdwenen en dat zullen er dit jaar nog wel meer worden ondanks de aanpassingen via een abonnement. Naast de eigen test in Nieuw-Zeeland kan Meta in ieder geval leren van de pogingen om tot een betaald abonnement te komen bij Twitter. Daar leidde het tot een flinke chaos. Denkt u als particuliere belegger dat Meta het koersverlies op het aandeel van de laatste maanden gaat inkopen? Via de betrouwbare, online brokers op deze site kunt u beleggen in het aandeel.