Bank hoeft beleggingsschade niet te vergoeden


Het klachteninstituut voor de financiële diensten (Kifid) deed vorige week uitspraak in de zaak waarin een vrouw de Rabobank verantwoordelijk stelde voor de schade die zij had geleden middels een foutieve belegging. De dame had in 2019 haar spaargeld overgeboekt naar een frauduleus beleggingsbedrijf. Ze raakte daardoor € 65.000 kwijt. Ze achtte daar de Rabobank mede verantwoordelijk voor. Ze had de diverse overboekingen gedaan via haar bankrekening en creditcard van de Rabobank. Haar advocaat stelde dat de Rabobank gelet op de hoogte van de overgeboekte bedragen had moeten nagaan of het beleggingsbedrijf betrouwbaar was of in ieder de vestigingsplaats had moeten checken. De jurist stelde dat de bank de zorgplicht voor de klant op vele punten had verwaarloosd. Zo bleek onder meer dat het vestigingsadres van het malafide beleggingsinstituut niet bestond.

Moeilijke positie voor de bank

In een poging het vertrouwen van hun klanten terug te winnen hebben de grote banken de laatste jaar weer een poging gedaan hun clientèle te overtuigen van hun expertise en betrouwbaarheid. De Rabobank stelde dat de in deze zaak er in geen enkel opzicht sprake was geweest van een beleggingsadvies. Ook in geval van een advies kan de bank niet verantwoordelijk worden gehouden voor de uitkomst van een belegging, maar is de zorgplicht uitgebreider dan in deze kwestie. Van een instelling die slechts betalingen faciliteert, kan volgens de bank niet verwacht worden dat deze de achtergrond van ieder bestaand rekeningnummer onderzoekt. Bovendien zou het ongevraagd checken van dergelijke informatie ook nog eens de privacy van de klant kunnen schenden.

Kifid stelt Rabobank in het gelijk

Hoe triest het verlies van het spaargeld voor de dame in kwestie ook is geweest, de schade van beleggingsfraude kon in deze zaak niet aan de Rabobank worden toegerekend. De uitspraak van het Kifid volgde eerdere uitspraken waarbij gedupeerden werden opgelicht via malafide beleggingsinstellingen. De Rabobank had op geen enkele wijze een beleggingsadvies gegeven aan de betreffende klant. Als financiële dienstverlener had de bank slechts de betalingen gefaciliteerd en overgemaakt naar het nummer dat de cliënt had bedoeld. In hoeverre de bank aandacht had moeten besteden aan de hoogte van de overgemaakte bedragen werd niet in de uitspraak vermeld.

Deze kwestie maakt wederom duidelijk dat u als belegger geen risico’s moet nemen met dubieuze beleggingspraktijken. Betrouwbare online brokers zoals op deze site bieden u alle mogelijkheden die er op de markt zijn voor particuliere beleggers.


Populair bij online beleggen