Australië kiest voor strenge regelgeving techgiganten
Terwijl de Amerikaanse beurzen flink stegen door stijgende koersen van de techno-reuzen verschenen er donkere wolken aan de hemel voor Google en Facebook in Australië. Er zijn maar 16 miljoen Australiërs en dat is een miniem percentage van de gebruikers van de beide Amerikaanse bedrijven, maar het zou een teken aan de wand kunnen zijn. Ongeveer 18 maanden geleden werd er enigszins verbaasd gekeken naar een diepgravend onderzoek dat werd ingesteld in Australië naar de dominantie van Amerikaanse techbedrijven als Facebook, Google en in mindere mate Twitter. Inmiddels is de situatie volkomen veranderd en zijn er forse schandalen geweest. De Amerikaanse marktwaakhond trof een schikking met Facebook over privacy- schendingen voor $ 5 miljard. Google kreeg een boete van de EU van € 5,8 miljard vanwege overtredingen van de mededingingsregels in de EU. En de uitkomst van onderzoek door de Australiërs wees juist op problemen in die richting. ‘Niet eerder in de geschiedenis van de wereld zijn er zoveel persoonlijke en commercieel gevoelige data verzameld. En al die data zijn in handen van slechts twee bedrijven’. Zo formuleerde de Australische minister van Financiën de uitkomsten van het onderzoek.
Grote gevolgen voor bedrijfsvoering
De voorgestelde maatregelen in Australië liegen er niet om als het gaat om de wijze waarop de overheid de macht van Facebook en Google wil inperken:
- een gespecialiseerde toezichthouder
- strenge overnameregels (lees: verbod op verdere overnames)
- zeer hoge boetes (in verband met de reeds getroffen schikkingen en bestaande boetes zal dit zeker dreigend klinken voor de tech-reuzen)
- een gedragscode
Hoewel de gedragscode niet is uitgewerkt, lijkt het vanzelfsprekend dat hier de privacy van de gebruikers voorop zal staan. De ervaringen die onlangs zijn opgedaan door Facebook maken wel duidelijk dat dit een bijzonder moeilijk punt zal worden om aan te voldoen. Een aanzet hiertoe werd in het rapport al gegeven. Hierin werd gesteld dat de bedrijven vanaf nu moeten worden gezien zoals ze in werkelijkheid zijn: advertentiebedrijven. Dat is een andere beeld dan ze zelf geven. De fictie dat de diensten gratis zijn voor gebruikers is niet correct omdat wordt betaald met kostbare data. Facebook reageerde voorzichtig op de voorgestelde regels en meldde dat deze invloed zouden hebben op de Australische gemeenschap en ook kleine bedrijven in het land die kunnen groeien dankzij Facebook.
Wat denkt u van de toekomst van de tech-giganten? Middels de betrouwbare, online brokers op deze site kunt u uw mening in een positie vastleggen.