Kwartaalcijfers als basis voor uw beleggingen


De beleggingswereld wacht altijd met smart op de cijfers. Welke kwartaalcijfers publiceren de beursgenoteerde ondernemingen en hoe zien de jaarcijfers eruit? Wanneer u bij een online broker gaat beleggen in aandelen, is het verstandig om dezelfde strategie toe te passen als professionele beleggers doen. Verdiep u in de cijfers en u krijgt vanzelf een duidelijk beeld van hoe te handelen.

Op deze momenten kunt u de kwartaalcijfers verwachten

Beleggen in aandelen is een populaire keuze. Bedrijven als Amazon, Apple, Heineken, Netflix, Unilever en Air France-KLM spreken nu eenmaal tot de verbeelding. Iedereen kent deze grote ondernemingen en iedereen heeft er wel een mening over. Toch moet u die persoonlijke mening volledig loslaten wanneer u gaat beleggen. U richt zich puur op de feiten, en die feiten zitten keurig verscholen in de cijfers.

Zodra er weer een kwartaal voorbij is, beginnen beleggers al een beetje nerveus te worden. Het is wachten op de kwartaalcijfers, want dat zijn de momenten waarop beursgenoteerde bedrijven verplicht openheid van zaken geven. Na afloop van het nieuwe kwartaal duurt het ongeveer twee tot zes weken voordat alle cijfers binnen zijn. Dat betekent dat u de volgende periodes in de gaten moet houden:

  • Half april – half mei. Dan zijn alle cijfers van het eerste kwartaal (januari tot en met maart) vrijgegeven.
  • Half juli – half augustus. Midden in de zomer komen de cijfers van het tweede kwartaal (april tot en met juni) naar buiten.
  • Half oktober – half november. In deze periode kunt u de cijfers verwachten van het derde kwartaal (juli tot en met september).
  • Half januari – half februari. Het nieuwe jaar begint met de publicatie van de afsluitende kwartaalcijfers. De gegevens van de periode oktober tot en met december zijn dan bekend.

In de Verenigde Staten wordt nog steeds vastgehouden aan deze traditionele indeling in vier kwartalen. U krijgt dus vier keer per jaar inzicht in de cijfers van onder andere Microsoft en Nike. Beursgenoteerde bedrijven die in de Europese Unie gevestigd zijn, zijn sinds 2016 niet meer verplicht om de cijfers per kwartaal aan te leveren. Alleen de halfjaarcijfers en jaarcijfers moeten openbaar komen. Er blijven genoeg Europese bedrijven over die wel met kwartaalcijfers komen, maar het kan gebeuren dat deze minder uitgebreid zijn dan de halfjaar- en jaarcijfers. Zorg dus dat u goed weet wat u van een onderneming kunt verwachten wanneer u in hun aandelen belegt.

Dit zeggen de kwartaalcijfers

Kwartaalcijfers vertellen u precies hoe goed een bedrijf in die voorgaande periode van 3 maanden heeft gepresteerd. Tijdens het cijferseizoen krijgt u inzicht in de omzet, de afzet, cashflow, liquiditeitsmiddelen en al dat soort zaken meer. Voor u als belegger is het interessant om te zien hoe een bedrijf presteert ten opzichte van de concurrentie én ten opzichte van zichzelf. Presteert Apple dit kwartaal beter dan Samsung Electronics? En is er een stijging te zien ten opzichte van vorig kwartaal of vlakken de cijfers juist af? Om eventuele seizoensinvloeden te omzeilen, is het ook verstandig om de cijfers te vergelijken met exact hetzelfde kwartaal van een jaar eerder. Op deze manier krijgt u een compleet beeld van hoe een onderneming er precies voor staat.

Het cijferseizoen is zeer belangrijk, zowel voor beleggers als voor de bedrijven zelf. Het is niet voor niets dat grote ondernemingen soms de media uitnodigen om de cijfers nog eens extra te duiden. Zij weten ook dat goede cijfers de koersen een enorme boost geven. Toch is het te makkelijk om meteen te beleggen in een bedrijf met goede kwartaalcijfers zonder dat u echt kijkt wat de mogelijkheden zijn. Er zijn namelijk verschillende manieren waarop u handig kunt inspringen op de cijfers die voor u liggen.

Zo moet u handelen als het cijferseizoen begint

Iedereen kijkt uit naar de bekendmaking van de belangrijkste kwartaalcijfers. Zelfs beginnende beleggers houden de financiële berichten extra in de gaten om erachter te komen hoe de situatie bij Boeing of Coca-Cola is. Het is verleidelijk om direct na de officiële bekendmaking een paar aandelen te kopen van bedrijven waarvan de cijfers goed zijn. Want natuurlijk verwacht u dat deze positieve cijfers voor een stijging van de koers zorgen. U heeft gelijk, maar er zijn meer manieren om van de (aankomende) kwartaalcijfers te profiteren.

Positieve (kwartaal)cijfers zorgen ervoor dat meer beleggers in een bedrijf investeren. Het is een kwestie van vraag en aanbod, dus de koers gaat omhoog. Maar het kan het slim zijn om al voor de officiële bekendmaking actie te ondernemen. In dat geval baseert u zich op prognoses. Het voordeel van reageren op prognoses is dat u er vroeg bij bent en optimaal van een koersstijging kunt profiteren. Al moet u er rekening mee houden dat prognoses niet voor niets prognoses zijn. Meestal zijn deze prognoses vrij accuraat, maar het kan voorkomen dat de cijfers toch iets lager uitvallen dan verwacht. Dat gegeven ziet u vanzelf terug in de wat tegenvallende waarde van de aandelen.

Dat moment waarop de definitieve cijfers nog net even op zich laten wachten, is voor kortetermijnbeleggers het perfecte instapmoment. Natuurlijk kunt u aandelen kopen en rustig de tijd afwachten tot ze hun maximale koers hebben bereikt. Wilt u sneller resultaat zien, dan richt u zich op een paar uur of hooguit een paar dagen. Als u actief gaat handelen, is het zaak om goed te timen. Het liefst opent u een positie vlak voordat de cijfers naar buiten komen en u sluit hem weer als het gros van de beleggers zijn taak heeft gedaan en de koers omhoog heeft gebracht. Zo maakt u winst met dat ene korte moment waarop het cijferseizoen zijn werk doet. Zelfs slechte prognoses kunnen reden zijn om u juist nu in een bedrijf te verdiepen. Door short te gaan verdient u geld met dalende koersen. Slecht nieuws voor een onderneming is dan goed nieuws voor u.

Het bekijken van de kwartaal-, halfjaar- en jaarcijfers maakt deel uit van de fundamentele analyse. Toch hoeft u geen volledige analyse te maken om van deze gegevens te profiteren. Zorg dat u vooraf weet wat uw strategie wordt en op welke manier u op de cijfers wilt inspelen. Zo kunt u snel reageren als het cijferseizoen op het punt van beginnen staat.

CFD brokers
Online brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.
CFD brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.

Populair bij online beleggen