De beleggingswereld verjongt met Universal Music Group (UMG)


Op 20 december 2021 maakte Universal Music Group (UMG) zijn debuut in de AEX-index. Met de komst van het grootste platenlabel ter wereld kunt u indirect gaan beleggen in de muziek van Billie Eilish, Taylor Swift, Stromae, Lady Gaga en Coldplay. Ook de muziekrechten van grote bands en artiesten uit het verleden (waaronder The Beatles, The Rolling Stones en Queen) zijn al jaren stevig in handen van UMG. Nu er zoveel muziek in de Nederlandse beurs zit, is het voor een steeds grotere groep interessant om te gaan beleggen.

Er zit een Nederlands tintje aan platenlabel UMG

Universal Music Group is zonder twijfel de grootste naam uit de muziekwereld. Met een wereldwijd marktaandeel van 32% (in 2020) houdt het bedrijf concurrenten als Sony Music Entertainment (20%) en Warner Music Group (16%) duidelijk achter zich. UMG heeft dan ook een groot aantal wereldsterren onder contract staan. Internationale namen als Ariana Grande, Rihanna, BTS, Nicki Minaj en Elton John hebben gezelschap van een aantal van Nederlands grootste artiesten. Onder anderen Anouk, Kensington, Guus Meeuwis en Afrojack hebben hun muziek ondergebracht bij UMG. Dit is overigens niet de enige connectie Universal Music Group met Nederland heeft. Formeel gezien staat het hoofdkantoor in Hilversum, al gebeurt daar weinig meer dan de belastingzaken. Als het op muziek aankomt, moet u naar het Amerikaanse Santa Monica kijken. Daar is al jaren het operationele hoofdkantoor gevestigd.

UMG staat sterk na een reeks overnames

De geschiedenis van platenlabel UMG gaat helemaal terug naar 1924. De naam Universal Music Group is dan nog nergens te vinden, maar 1924 is wel het jaar waarin MCA Inc. (Music Corporation of America) het levenslicht ziet. Het bedrijf begint als een talent agency voor artiesten, en in de loop de tijd komt daar een afdeling voor film en tv bij. Als het toenmalige Matsushita Electric in 1995 maar liefst 80% van zijn meerderheidsbelang aan Seagram verkoopt, is het tijd voor verandering. De filmdivisie van MCA Inc. gaat verder onder de naam Universal Pictures; de muzikale partij wordt omgedoopt in Universal Music Group.

In 2000 is Seagram in handen gekomen van het Franse Vivendi, dat tot op de dag van vandaag eigenaar is. Onder Vivendi nam UMG onder andere EMI Music en een deel van BMG Music over. Dit soort overnamen hebben het platenlabel zeker geen windeieren gelegd. UMG heeft een sterke groei doorgemaakt, wat het een zeer interessante speler op de Nederlandse beleggingsmarkt maakt.

De muzikale wereld van UMG staat nooit stil

Muziek is een universele kunstvorm. Waar ter wereld u ook bent, overal kennen ze de liedjes van The Beatles, Taylor Swift en Amy Winehouse. Doordat UMG in feite eigenaar is van alles wat met hun muziek te maken heeft, zijn er verschillende bronnen van inkomsten. Denk aan de fysieke verkoop van dvd’s, cd’s en platen, maar ook aan merchandise en inkomsten uit de eigen muziekuitgeverij. Toch konden we in de afgelopen jaren een enorme verschuiving zien binnen die inkomstenbronnen. Tegenwoordig komt maar liefst 50% van de inkomsten voor uit streaming. Platforms zoals Spotify en het Chinese Tencent Music zijn daarom heilig voor UMG.

Bij Universal Music Group wachten ze niet stilletjes af tot de inkomsten van alle downloads en streams binnenkomen. Het platenlabel heeft ook actief geïnvesteerd in Spotify en Tencent Music Entertainment, waardoor de winst alsmaar sneller oploopt. Er zit bovendien nog steeds groei in streamingdiensten. Hiermee heeft UMG zich dus verzekerd van een bloeiende toekomst. Over toekomst gesproken… het muziekbedrijf blijft vernieuwen waardoor het continu relevant blijft. Zo heeft UMG allerlei samenwerkingen lopen met socialmediaplatforms als TikTok en Instagram. Daarnaast zijn ze bezig met nieuwe concepten, zoals de creatie van avatars van Justin Bieber, Rihanna, Shawn Mendes en andere grote artiesten. Met de verkoop van digitale wearables hoopt het bedrijf hiermee nieuwe inkomsten te genereren. Het aangekondigde ‘live’ optreden van de avatars van ABBA is een andere slimme manier om de muziek wereld te vernieuwen.

De Amsterdamse beurs ontvangt de muziekgigant met open armen

Het grootste platenlabel ter wereld is geen onbekende onder beleggers. Toch is de interesse vanuit Nederland pas echt gegroeid sinds UMG zich meldde op de Amsterdamse beurs. In september 2021 maakte Universal Music Group de gang naar het Damrak, waar de Amsterdamse effectenbeurs is gevestigd. Het succesvolle debuut heeft ertoe geleid dat UMG inmiddels ook te vinden is in de AEX-index. In december 2021 werd bekend dat het platenlabel een plek had verworven tussen de 25 grootste aandelenfondsen van de Amsterdamse beurs. Universal Music Group schaart zich nu tussen bedrijven als Adyen, Heineken, KPN, Philips en Unilever. De komst van de muziekgigant ging dan weer ten koste van verzekeraar ASR.

Dat UMG binnen 3 maanden de stap naar de AEX-index heeft gemaakt, zegt wel iets over de enorme potentie. Alleen daarom al is het interessant om deze belegging te overwegen. In september 2021 opende UMG met een koers van 18,50 euro, en aan het einde van die eerste dag was de waarde al opgelopen naar 25,10 euro. Dat is maar liefst 35,68% hoger dan de introductieprijs. Sinds die openingsdag fluctueert de koers van aandelen UMG ergens tussen de 22,00 euro en 27,72 euro (de afsluitende waarde van 11 november 2021). Als u op het juiste moment instapt, valt hier absoluut winst te behalen.

Beleggen in Universal Music Group: er zit toekomst in

Met een bedrijf als Universal Music Group in de AEX trekt de Nederlandse beleggingswereld een hele nieuwe groep aan. Een muzieklabel met sterren als Lady Gaga en Coldplay trekt de aandacht van jongere investeerders, die klassieke beleggingsinstrumenten als goud en olie liever links laten liggen. Met de komst van UMG komt er opeens meer keuze dan de inmiddels bekende ‘jonge beleggingsproducten’ als Bitcoin en andere cryptomunten. Uw interesse in UMG kan bovendien tot zeer succesvolle beleggingen leiden, zelfs met de kortetermijnstrategie van CFD’s. Universal Music Group heeft wel bewezen dat het snel kan groeien en voortdurend blijft vernieuwen. Het verwerven van nieuwe muziekrechten (zoals dat eerder gebeurde bij de rechten van The Beatles), de groei van streamingsdiensten (het plafond is nog lang niet bereikt) en de ontwikkeling van nieuwe concepten (zoals de avatars) blijft de koers ook in de toekomst een enorme boost geven. Als u er bovenop zit en weet waar Universal Music Group mee bezig is, komt het goede instapmoment vanzelf.

CFD brokers
Online brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.
CFD brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.

Populair bij online beleggen