AppStore en PlayStore onder druk
Wellicht heeft u het particulier belegger nooit gespeeld, maar Fortnite is een van de meest populaire games op het internet en het grootste succesnummer van spelletjes-maker Epic Games. Het is een soort ‘shooter’ waarbij de speler de wereld moet redden door monsters uit te schakelen die plotseling overal opdoken. Het is in principe een gratis spel maar de meeste deelnemers zullen wel geld uitgeven aan munten, waarmee van alles mogelijk is binnen het spel. Sinds 2017 is het een topper en op het hoogtepunt waren er wereldwijd 200 miljoen spelers tegelijk bezig. Jaarlijks brengt het spel de maker meer dan $ 250 miljoen op. Maar er zijn meer partijen die een hapje willen mee-eten of wellicht zelfs een groot deel van het bord voor zichzelf willen hebben.
Een commissie van 30%
Als u een nieuwe app downloadt op uw smartphone of tablet staat u er vaak niet eens bij stil dat dat eenvoudig en efficiënt loopt via de AppStore van Apple of de PlayStore van Google. Beide techno-reuzen bieden de optie om alle apps die de moeite waard lijken via hun systeem op uw apparaat te zetten. Daarbij doen ze hun uiterste best om te voorkomen dat er virussen of malware wordt verspreid op deze manier. De gebruiker betaalt er zo te zien niets voor want de prijzen van de aangeboden apps zijn vergelijkbaar bij de zeldzame overige platforms die deze aanbieden. Eenvoudige betaalmogelijkheden, snelle download en een serviceafdeling bij problemen maken deze stores interessant voor de consumenten en de aanbieders weten dat ze hier beter worden gevonden dan elders. Daar hangt een prijskaartje aan: van alle opbrengsten die via de door hun beschikbare store worden gerealiseerd gaat 30% commissie naar Apple of Google
De eerste epische slag verloren
Epic Games wil de 30% commissie die de beide giganten vragen niet langer betalen voor succesvolle producten als Fortnite. Ze willen een maximum bedrag of een soort schema waarbij het percentage lager wordt naarmate de opbrengsten hoger worden. Zowel Apple als Google hebben daarop Fortnite uit de store verbannen. De spelletjes maker heeft die beslissing voor de rechter aangevochten maar in eerste instantie verloren. Na die uitspraak zijn ook andere producten van Epic uit de store verwijderd. Epic is niet het enige bedrijf dat het moeilijk heeft met de hoge commissie. Het is dus de vraag of de Apple en Google op den duur de poot stijf kunnen blijven houden. Beleggen in de techno-reuzen maar ook hun onwillige klanten doet u via de betrouwbare online brokers op deze site.