Amazon is een winner
In de maand mei bereikte de koers van het aandeel Amazon de magische grens van $ 1.000. Het aandeel kwam samen met honderden andere startups in 1997 op de markt. Allemaal hadden ze een prachtig businessplan en succes leek bijna onvermijdelijk in een tijd dat het internet de wereld voorgoed leek te veranderen en op ieder gebied ons leven permanent zou wijzigen. Maar al 3 jaar later kwam de ontnuchtering en klapte de internetzeepbel. Slechts weinige bedrijven kenden echt enig succes.
Een aandeel dat 500 keer meer waard is geworden
Wie sinds 1997 in bezit is van het aandeel Amazon heeft dat inmiddels zien stijgen van $ 2 tot $ 1.000. Hoeveel aandeelhouders dat zijn, is niet bekend. Het geldt in ieder geval wel voor oprichter Jeff Bezos. Eigenlijk is Amazon niet eens zo’n bijzonder concept. Het is immers slechts een magazijn en een webshop. Er lijkt dus eigenlijk ruimte voor vele bedrijven die dit concept zouden willen kopiëren. Ook in Nederland is er tenslotte een bol.com dat volgens hetzelfde principe werkt. Maar zou bol.com een kans van overleven hebben als Amazon zich ook vol op de Nederlandse markt zou richten? Het is moeilijk uit te leggen waarom op een zeker tijdstip iedereen lijkt te kiezen voor de winnaar, maar het is ook gebeurd met bijvoorbeeld Google en Facebook. Er lijkt een moment te zijn dat men besluit om alleen nog ‘zaken’ te doen met de grootste en bekende bedrijven. Amazon heeft die status inmiddels bereikt in het Engelstalige gebied en geniet ook bekendheid in de rest van de wereld.
Hoe word je de winnaar?
Het lijkt erop dat het belangrijk is als bedrijf om zo snel mogelijk de grootste te worden op een specifiek gebied. Natuurlijk moet er dan ook een perfect product worden geleverd. Wat dan volgt, is een ratrace waarbij de sterkste wint en vele andere bedrijven sneuvelen en vergeten worden. Waar het geld opraakt of waar een product wordt geleverd dat niet aan de verwachtingen voldoet, mislukken alle goede bedoelingen. Daarbij is natuurlijk een grote thuismarkt ook beslist erg belangrijk om te kunnen blijven groeien. Misschien zou de Nederlandse zoekmachine Ilse een beter lot zijn beschoren als het in de VS was ontwikkeld. Ook in Nederland kennen we over een superaandeel. ASML werd in 23 jaar 70 keer zoveel waard. Gaat u met hefboom voor het nieuwe superaandeel, kies dan wel voor een gespecialiseerde en betrouwbare broker.