AliBaba ontwikkelt verdere diensten
De webwinkelgigant AliBaba heeft uitstekende kwartaalcijfers laten zien. Deze Chinese concurrent van Amazon zag de omzet in de verstreken 3 maanden met 56% stijgen. De omzet in harde euro’s werd daarmee opgestuwd naar 6,4 miljard. Behalve een steeds grotere naamsbekendheid, ook buiten China, heeft het bedrijf ook geprofiteerd van een verbeterd algoritme, waardoor de advertenties nog beter kunnen worden gekoppeld aan de actieve gebruikers. AliBaba heeft naar eigen mededeling momenteel 466 miljoen actieve gebruikers.
AliBaba breidt dienstenpakket uit
Jack Ma, de charismatische CEO van AliBaba, wil dat zijn bedrijf ook op andere terreinen gaat excelleren. Een eerste stap is al gezet met de clouddiensten. Het bedrijf meldde daarmee een omzet van € 307 miljoen en de mijlpaal van een miljoen klanten werd dankzij deze dienst behaald. Uiteraard is het nog niet duidelijk in hoeverre het inmiddels winstgevend is, maar het bedrijf heeft zeker gescoord met deze uitbreiding van de activiteit. Maar Jack Ma wil verder met fysieke winkels in China. Er is al een begin gemaakt met een keten van supermarkten. Deze richt zich vooral op verse producten. Pikant is natuurlijk dat Amazon ook juist in deze sector gaat investeren. Bij de supermarkt is ook een kook- en bezorgservice inbegrepen. Het zal dus met name interessant zijn om te volgen in hoeverre de bezorgspecialist bij uitstek zal scoren op de bezorging van de verse producten in grootstedelijke gebieden in China. Tijdens de bespreking van de kwartaalcijfers werd echter geen indicatie gegeven welke richting AliBaba daarna zal kiezen. Natuurlijk valt er nog een wereld te verdienen buiten het thuisland. De vertalingen op de buitenlandse sites voor consumenten zijn vaak nog zo slecht van kwaliteit dat dit een beperking geeft in de afzet. Daarbij komt nog dat een webwinkel die in China is gevestigd nog enige achterdocht oproept. Potentiële klanten zijn nog wat huiverig om iets te bestellen of te betalen uit het Rijk van het Midden. Hoewel het verschil met de vele andere webwinkels gering is en AliBaba in ieder geval een van de grootste en meest winstgevende in de wereld is, zijn er nog vele stappen te zetten voordat het gevoel van betrouwbaarheid bij de westerse consument vergelijkbaar is met bijvoorbeeld het grote Amerikaanse voorbeeld Amazon.
Beleggen in China
Nog steeds is de Chinese beurs, afgezien van een beperkt percentage, relatief slecht bereikbaar voor directe beleggingen. Wie toch wil profiteren van buitenkansjes kan dus beter gaan voor derivaten met hefboom. Misschien is AliBaba het Amazon van China, maar daar zijn nu nog geen garanties voor te geven. Kies altijd voor een betrouwbare online brokers, zoals die staan vermeld op Onlinebeleggen.nl.