Ahold Delhaize heeft goed jaar achter de rug

Deze supermarktketen is in ons land met name bekend van Albert Heijn en bol.com, maar is ook in België en de VS goed vertegenwoordigd. In 2022 werd er een omzet gerealiseerd van € 87 miljard en dat is 16% meer dan het voorgaande jaar. Onderaan de streep bleef € 3,7 miljard winst over, € 1 miljard meer dan in 2021. De winstmarge was met 4,3% een fractie minder dan in het daarvoor liggende jaar, maar dat werd dus meer dan gecompenseerd door de hogere omzet.
Beursgang bol.com
De hoge inflatie heeft derhalve niet negatief uitgepakt voor deze superkruidenier. Volgens het management heeft Ahold Delhaize er alles aan gedaan om de pijn van de inflatie niet volledig af te wentelen op de klant. Het concern wou echter geen mededelingen doen over het deel van de inflatie dat voor eigen rekening is genomen. Die informatie is gevoelig in verband met de forse concurrentie in de markt. Ook werden er geen verdere inlichtingen verstrekt over de mogelijke beursgang van bol.com. Deze werd eind vorig jaar afgeblazen, omdat de marktomstandigheden als moeilijk werden beschouwd. Voor zover bekend was er sprake van uitstel, maar niet van afstel.
Dynamisch prijzen, een oud middel in een moderne tijd
Het systeem van dynamisch prijzen bestaat al zolang er verse producten op de markt worden verkocht. Als een marktkoopman merkt dat een deel van zijn handel niet goed loopt, zal hij in de loop van de dag de prijs omlaag doen en extra aandacht schenken aan juist dat artikel om te voorkomen dat hij een deel van de voorraad moet weggooien. Ook in grote supermarkten is een deel van de handel vers. Met de huidige slimme kassa’s is het razendsnel te constateren welke producten niet goed lopen. Met kortingen kan dan een poging worden gedaan om te voorkomen dat verse producten bij het afval gaan.
Albert Heijn zal met dynamisch prijzen gaan experimenteren met kortingen die in de loop van de dag kunnen oplopen tot 70%. Daarbij is een fijne afstemming noodzakelijk. Het concern wil liever 30% van de prijs ontvangen dan niets. Daarentegen is het niet de bedoeling dat de winstmarge sterk onder druk gaat komen omdat klanten wachten op voldoende korting voordat ze overgaan tot een aankoop van een vers product.
De retail-sector hoort in iedere goed gespreide aandelenportefeuille. Kiest u voor Ahold Delhaize dan is beleggen ook mogelijk via de betrouwbare online brokers op deze site.