Ahold Delhaize, de strijd om de online klant
In het bijzondere jaar 2020 hebben supermarkten zoals die van Albert Heijn goede zaken gedaan. Vooral de mogelijkheid om online te kunnen bestellen en de boodschappen te laten bezorgen, zorgde ervoor dat de vrachtwagens van AH en concurrenten steeds vaker te zien zijn in het straatbeeld. In relatief korte tijd is het aandeel van bezorgde boodschappen opgelopen naar bijna 25% van het totaal.
Een groot deel van de consumenten heeft inmiddels al wel een keer boodschappen laten bezorgen. Toch lijkt het erop dat vrijwel iedere consument ook in de winkel nog boodschappen haalt. Daarbij gaat het dan vaak ook verse producten, zoals brood, groente en fruit. Er zijn wel opvallende verschillen te constateren bij de diverse supermarkten.
Albert Heijn is niet de grote winnaar
Wellicht had u als particuliere belegger verwacht dat Albert Heijn de strijd om de online consument moeiteloos zou winnen. De realiteit is dat de super-grootgrutter in 2020 duidelijk marktaandeel heeft verloren. Waar in 2019 AH nog 51% van de bezorgde boodschappen voor zijn rekening nam was dat in 2020 gedaald tot 47%. Daarbij blijkt uit onderzoek dat Albert Heijn maar weinig nieuwe klanten trok met het bezorgconcept. Maar liefst 60% van de online klanten, deden ook eerder boodschappen in de winkels van AH. Door de extra kosten van het sorteren en bezorgen is de marge op de boodschappen die online besteld worden lager dan in de winkel. Daardoor kannibaliseren de winkels van het Ahold-concern een deel van de eigen omzet.
Nummer 2 in 2020 werd Picnic dat Jumbo wist te passeren. De verschillen zijn overigens zijn gering. Picnic realiseerde 0,1% meer omzet dan de gele wagens van Jumbo.
Het andere concept
Plus is een nieuwkomer op de markt en werd daardoor gedwongen door de bijzondere omstandigheden in 2020. Het aandeel dat Plus behaalde was 5% en daarmee was de supermarkt qua stijging ook de grote winnaar. De concurrenten van Plus hebben gekozen voor een aantal distributiecentra in het land waar de boodschappen centraal worden verzameld en daarna vervoerd. Dat schept extra afstand tot de consument indien er zich problemen voordoen, zoals bij onvoldoende voorraad. Plus heeft gekozen voor bezorging vanuit de plaatselijke vestiging en kan derhalve meer service bieden bij eventuele vragen of klachten. Het zal interessant worden om te zien welk concept beter aanslaat.
De voedingssector zal ook in 2021 naar verwachting voor beleggers een stabiel onderdeel van de portefeuille gaan vormen. De betrouwbare online brokers op deze site bieden ook hierin diverse mogelijkheden tot beleggen..