Aandeelhouders PSA willen meer zekerheid


Het eindspel lijkt te zijn begonnen nu de elektrische auto binnenkort op de wegen van het westen een heel normaal verschijnsel moet gaan worden. Consolidatie schijnt de manier te zijn om de miljarden investeringen op te hoesten die nodig zijn om succesvolle elektrische modellen van de band te laten rollen. Het wekte dan ook geen grote verbazing dat PSA en Fiat-Chrysler tot een fusie besloten. De gezamenlijke ondernemingen zou dan de volgende (bekende) merken omvatten: Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Chrysler, Jeep, Alfa Romeo en Maserati. Dit grote aantal maakt op zich al duidelijk dat de toekomst lijkt te zijn weggelegd voor een beperkt aantal giganten als het op auto’s maken aankomt. Deze fusie zou de op 3 na grootste onderneming in deze sector opleveren. Volgens insiders was het de bedoeling geweest om de zaak nog voor de kerst af te ronden.

Aandeelhouders PSA liggen dwars

De beide bedrijven waren tot overeenstemming gekomen om de waarde van de bedrijven gelijk te stellen en de aandelen op basis daarvan aan de aandeelhouders uit te reiken. Het nieuwe bedrijf zou daarmee een beurswaarde krijgen van € 49 miljard. Ook wat betreft de bestuurszetels had men gekozen voor een evenredige verdeling over beide bedrijven met een vestiging van het hoofdkantoor in een ‘neutraal’ land: Nederland. De aandeelhouders van PSA lijken bevreesd dat in de toekomst ‘hun’ bedrijf zal worden overvleugeld door Fiat-Chrysler en ze eisen dan ook dat in de toekomst de verdeling van de zetels niet zal worden gewijzigd.

Het is zeldzaam dat de aandeelhouders van een onderneming zich zo direct mengen in het beleid van het bestuur. Het is ook niet echt duidelijk of er sprake is van Franse trots of dat er meer aan de hand is. Voor het bestuur van beide bedrijven is het in ieder geval een teleurstelling terug te moeten naar de onderhandelingstafel.

Peugeot

De broers Peugeot begonnen in 1810 een fabriekje dat horlogeveren maakte. Het assortiment werd al gauw uitgebreid met diverse andere artikelen zoals fietsen. De fabricage van auto’s leidde tot een conflict en het bedrijf werd gesplitst. Op 2 augustus 1896 werd een bedrijf opgericht dat zich uitsluitend zou bezighouden met gemotoriseerde voertuigen. Tot op de dag van vandaag zijn er meer dan 50 miljoen auto’s met het merk Peugeot geassembleerd.

Wilt u als particulieren belegger een positie hebben in de autosector, dan is het nieuwe fusiebedrijf een van de mogelijkheden. Op deze site staan een aantal betrouwbare, online brokers waar u ook in de autosector kunt deelnemen.

CFD brokers
Online brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.
CFD brokers
* Let op! Beleggen brengt altijd risico's met zich mee.

Populair bij online beleggen