Irrationeel gedrag van beleggers
Beleggers moeten rationeel handelen en zich niet laten afleiden bij hun trades. Onafhankelijk of ze kiezen voor technische of financiële analyse, bijkomende zaken, zoals voorkeur voor een merk of een land, mogen geen invloed hebben op de besluitvorming. Maar laten beleggers zich in de praktijk toch leiden door emoties die niets hebben te doen met analyses?
Een voorkeur voor afkortingen
Alle aandelen die op de beurs worden verhandeld hebben een ticker-code. Deze combinatie van letters is een unieke aanduiding van het aandeel, zodat het snel kan worden aangeduid in berichtgeving. In Nederland wordt deze aanduiding ook gebruikt vanwege het unieke karakter in meer formele communicaties. Maar in de gewone spreektaal kiest men op de markt voor andere aanduidingen. Royal Dutch Shell wordt ‘Shell ‘of ‘Olies’ in plaats van RDS en ook Unilever wordt als Uni’s aangeduid en niet met een code. In de rest van Europa gelden dezelfde voorkeuren maar in de VS is ook dit anders. Veel fondsen worden daar ook in de spreektaal aangeduid met hun ticker-code. Heeft die code dan invloed op het gedrag van beleggers? Onderzoekers van de University of Central Florida besloten het antwoord op die vraag te vinden. Hun verslag werd gepubliceerd in de Journal of Financial Markets.
In tegenstelling van wat de wetenschappers hadden verwacht, bleek er wel degelijk een verband tussen de gebruikte code en de mate waarin er gehandeld werd met het aandeel. Hoe meer de belegger een afkorting aanspreekt, hoe hoger zijn inschatting is van de waarde van het onderliggende fonds. Er zijn verschillende redenen waarom een afkorting een belegger kan bekoren. Southwest Airlines heeft de afkorting LUV en dat zal duidelijk zijn. De officiële code voor het Asia Tigerfund is GRR en de humor daarvan spreekt ook voor zichzelf. Tenslotte wordt Anheuser-Bush aangeduid met BUD, ook wel de afkorting van het meest populaire biertje in de VS. Een beursgenoteerd bedrijf met een saaie of moeilijk uitspreekbare afkorting zoals ZQK hoeft geen voordeel te verwachten van deze code. Vaak wisten beleggers niet eens welk bedrijf hiermee werd aangeduid. Door de onderzoekers werd globaal berekend dat een zeer aantrekkelijke ticker-code de beurswaarde van een bedrijf met 1,3% zou doen toenemen. Beleggers willen blijkbaar ook betalen voor een goed gevoel.
Belegt u zonder emotie?
In hoeverre u zonder enige emotie belegt of toch ook onwillekeurig beïnvloed wordt door bepaalde zaken, is natuurlijk erg belangrijk. Veel belangrijker is het echter om een keuze te maken voor een betrouwbare online broker. Wees op dat gebied altijd rationeel.